مردی از تبار شریعت علی : به مناسبت 3 آذر ، زاد روز دکتر علی شریعتی



دکتر علی شریعتی
بزار بگن
بزار بگن حسودی کردن گناهه
ولی من بازم حسودی می کنم
حسودی می کنم به نسلی که این امکان براش فراهم بود که خودش رو به حسینیه ارشاد برسونه و سر جلسات سخنرانی دکتر حضور پیدا کنه
دکتر ؟
دکتر ! در واقع در سال های دور و برای جوان های اون دوران ، "دکتر" فقط تداعی گر یک نفر بود . لااقل در زمینه سیاست و اجتماع هر کس صحبتی از تفکر و کتاب می کرد و لفظ "دکتر" رو به کار می برد منظورش فقط دکتر علی شریعتی بود

ولی با همه این حرف ها ، اون عده ای که در اون دوران هم چیزی از حرف های دکتر نمی فهمیدند و در اون موقع از اندیشه دکتر می ترسیدند ولی قدرت مقابله با کلام و اندیشه دکتر رو نداشتند ، حالا ، در این زمان ، در حالی که دست ما به دکتر کوتاه شده ، زبونشون دراز شده
حالا بد گفتن از دکتر و ضد شریعتی بودن خودش باعث افتخاره و سکوییه برای رشد
مردی که ساواکی ها اونو انقلابی می دونستند و حالا بعد انقلاب عده ای که در اون دوران اصلاً معلوم نیست کجا بودند و الان خودشون رو پرچم دار انقلاب می دونند دکتر رو ساواکی می خوانند

درسته که من و شما فرصت بودن و دیدن دکتر رو نداشتیم ، ولی حتی برای ما هم شریعتی فقط یک اسم روی جلد کتاب و سنگ قبر نیست
دکتر از اون دسته افراد بود که نه طول بلکه عرض زندگیش اون قدر با ارزش بود که بدل به یک راه بشه ، راهی که تا کمال ادامه داره

همون عده ای که گفتم با کوبیدن دکتر سعی می کنند برای خودشون اعتباری کسب کنند ، علاقه زیادی دارند که دکتر ، اندیشه اش و راهش فراموش بشه
ولی تلاششون همیشه نتیجه عکس داده و شاید همین تلاش این دوستانه که دکتر رو ماندگار کرده !
.
.
.
تولدتون مبارک دکتر
.
.
.
دو جمله از دکتر علی شریعتی و یک نتیجه گیری :
- حسینیه ارشاد یک مکان نیست ، یک حادثه ، یک جمع و یک مجلس نیست یک "جریان" است
- وقتی در صحنه حق و باطل نیستی ، هر جا که می خواهی باش ، چه به نماز ایستاده باشی ، چه به شراب نشسته باشی ، هر دو یکیست

16 آذر نزدیکه ، 16 آذر هم نام زمان و مکانی نیست ، یک حضوره ، همه ما درس و دانشگاه و کار و زندگی داریم ، ولی تنها فرصت حضور همون یک روزه ، از دستش نده
  ------------------------------------------------------------------------------------------------------

پ . ن . 1 : نباید انتظار زیادی از من داشت ، وقتی کسی که فکرش در حد موریانه ایه در مورد دکتر بنویسه چیزی بیشتر از این نمیشه

پ . ن . 2 : هیچ وقت در 29 خرداد در مورد دکتر ننوشتم و نخواهم هم نوشت ،،، اصلاً آدم چطور می تونه به مناسبت شهادت کسی بنویسه که اندیشه اش بین ما حضور کامل داره ؟؟؟

پ . ن . 3 : دوستان تهرانی وقت کردند سری هم به خانه-موزه دکتر بزنند : خیابان جمالزاده شمالی ، کوچه ده متری نادر ، پلاک 10


خانه موزه دکتر علی شریعتی
منبع عکس : وبلاگ سرای کویر

14 شاخه رز سیاه هدیه شده:

شهرام بیطار گفت...

سلام دوست خوبم . شريعتي تفكر اسلامي ارتجاعي رو مدرن كرد و نگاه جديدي به متفكران مسلمان داد . ممنونم براي اين نوشته . خيلي هم خوب بود . در مورد بلاگ من هم حق داري . مشكل فني داره . ديگه خسته ام كرده . برداشتم قالبش رو عوض كردم كل سيستم به هم ريخت . بعد دوباره قالب قبلي رو گذاشتم اما باز هم خوب كار نميكنه انگار .



با درود و سپاس فراوان : شهرام

بنفشه گفت...

بله دکتر شریعتی نوع جدیدی از اسلام رو عرضه کرد....اسلامی که پایه های آن تعقل است نه تقلید...همونطور که نوشتید با وجود اینکه دکتر در بین مانیست اما اندیشه اش همواره در بین مان حضور خواهد داشت، اما این روزها چه قدر جای متفکرانی مثل شریعتی خالی است

بابت راهنمائیتون هم خیلی خیلی ممنون

Unknown گفت...

از این جور آدما کم پیدا میشن تو هر دوره ای
وقتی هم پیدا میشن توسط یه سری نابود میشن
ولی با آثاری که از خودشون به جا میذارن کلی از انسان های حقیقت طلب بعد از خودشونو سیراب میکنن

سرتاسر حرفایی که میزد پر از نکته های ظریف بود که نه تنها تو زمان خودش بلکه تو این زمان ها هم مصادیقی دارن
روحش شاد

بنفشه گفت...

سلام

من یه کمکی ازتون می خواستم
نمیدونم چرا تاریخ وبلاگم از فارسی خارج شده یه شکل عجیب غریبی دراومده، می تونید من رو راهنمائی کنید که چه طور می تونم درستش کنم
خیلی ممنون میشم

فریدصلواتی گفت...

با سلام به دوست خوبم .خوشحالم از آشنایی با شما .من نیز شما را به خوبان پیوند زدم

nasim گفت...

rsti man hanooz nemidoonam esme shoma chiye va man bayad shorao chi seda konam.baraye hamin ham man ham shomaro mesle dostane digar 'dooste khoob' khatab mikonam.
ama dar harsoorat naghean sepasgozaram azat ke zad rooze tavalode doktor ro behem yad avari kardi.
baz ham mióntazere in yadavari ha hastam

Matin گفت...

سلام،
ممنون که سر زدی.
برای من سوالی پیش اومده که امیدوارم بتونی کمکم کنی. من میخوام لینکی که بهت میدم مثل لینکی باشه که تو به من دادی.
منظورم اینه که اگر آپدیت کردی نشون بده. چطوری اینکار رو بکنم؟

موبد گفت...

مرسي رز سياه!!!!!!!!!ه
باورت ميشه كه بارها اين چند جمله ي اول پستتو به بابا گفتم؟؟؟؟؟؟؟
چه فازي ميبردن اون نسل!!!!ه
ولي رز سياه
يواشكي اينو هم بهت بگم
بعضي وختا به اين نتيجه ميرسم كه ايكاش شريعتي اينقدر براي اين انقلاب مايه نمي ذاش
مي دونم حرف خوبي نمي زنم
ولي حرصم در اومده!!!ه
مطمئنا اگه شريعتي جنبش دانشجويي انقلابي رو تغذيه فكري نمي كرد
هيچ گاه انقلابي رخ نمي داد
يا حداقل در دهه 50 رخ نمي داد
و ميبينيم كه طبق پستي هم كه گذاشتي الان زير سوال بردن دكتر ، شده سكوي رشد آقايون
نمي خوام ادامه بدم
...
دمت گرم رز سياه

رز سیاه گفت...

پاسخ شهرام بیطار :
شما لطف دارید

پاسخ بنفشه :
ممنون و خواهش می کنم

پاسخ فریدصلواتی :
آقای صلواتی اگه من لینک شما رو گذاشتم همون طور که گفتم برای این بود که شما خبرنگار هستید و من لینک خبرنگار هارو جمع می کنم ، فکر نمی کنم وبلاگ حقیر من جایی میان لینک های شما داشته باشه ،،، ما کجا و شما کجا

پاسخ nasim :
راستش من اینجا فقط رز سیاه هستم
از محبت شما ممنونم ولی این که من مناسبت نگاری می کنم برای اینه که مثل بقیه ذوق هنری و ادبی ندارم و این تنها کاریه که از دستم بر میاد

پاسخ متین خ :
برای این کار شما باید به بخش "چیدمان" و بعد قسمت"عناصر صفحه" برید ، در اونجا "افزودن یک ابزار F" رو بزنید و از لیست "لیست وبلاگ" رو انتخاب کنید ودر قسمت تنظیمات تیک "عنوان مورد جدید" رو بزنید ، در این صورت اسم آخرن بلاگ شخص هم نمایش داده میشه

پاسخ موبد :
موبد عزیز و گل
ظاهراً شما حرف های این شریعتی ستیزان رو نشنیدید که چیا میگن !!! وگرنه هیچ وقت نمی گفتید که صحبت شما هم شریعتی ستیزیه !!!
موبد جان درسته که طبق اعتراف خیلی ها انقلاب 57 یک سقط جنین بود ،‌ولی تصورش رو بکنید ، که به قول شما شریعتی اون قدر از وجود خودش مایه نمی گذاشت ، در اون صورت در حد یک آدم معمولی در دوران خودش می شد و حرفاش فراموش میشد و چیزی ازش به ما نمیرسید
من نمیگم شمااشتباه میگیدا ، نه ، بلکه تا حدی هم میگم که درسته
ولی . . .
ولی این مساله خیلی پیچیده تر از اونه که تو ذهن های انسانی ما قابل تحلیل باشه
اینکه اگه شریعتی بود یا نه چی میشد چیزیه که فقط خدا ازش با خبره
ولی ما باید اینم در نظر بگیریم که چشمه شریعتی اون قدر پاک ، زلال و بینهایت بود که حتی تونسته ما و هم تغذیه فکری کنه و اگه فرض کنیم که راه ما درست باشه ( فقط فرض کنیم ، چون آینده نشان خواهد داد که آیا راه ما درسته یا نه ) و به نتیجه هم برسه ، اون موقع میشه گفت که عمر و تلاش های شریعتی به هدر نرفته ، بلکه برای اینکه به ثمر برسه به سال های زیادی نیاز بود که حرف هاش در میان عموم جامعه ( و نه فقط تحصیل کرده ) اثر کنه

فرید صلواتی گفت...

با سلام به دوست خوب و نادیده ام .ممنون از نظری که برایم به یادگار گذاشتید در این مطلبی که نگاشتم قرار نیست بگویم که غربیها بهترهستند .بلکه منظور این است که چرا ما در جایگاه خود نیستیم .

آزاده گفت...

سلام دوستم. در مورد نظری که در وبلاگ " فرید صلواتی" گذاشته بودید باید بگم که اون زن سیاه پوست به خاطر این که پول نداشت نمرد . اینجا موقع پذیرش کاری به این چیزها ندارند بلکه سیستم اورژانس اینجا اینجوریه که باید عین یه مطب دکتر توش منتظر بشینی شاید هم بیشتر.فقط وقتی کسی خونریزی داره سزیع پذیرش میشه و صد البته که اینجا نیز عاری از معایب نیست.

ناشناس گفت...

مثل شریعتی یدونه بود اونم خودش بود ، کسی که به تمام معنا با خداپروری تو ایران جنگید ، خیلی دوسش دارم ، توبدش هزار هزار بار مبارک باشه ( هر چند بازم دیر رسیدم)

ناشناس گفت...

تولد*

رز سیاه گفت...

پاسخ فرید صلواتی و آزاده :
دوستان عزیز همون طور که من در اول کامنتم گفتم هدف این نبود که بگم اینجا بهشته و غرب جهنم ، نخیر ، من خودم هم به این مساله معترفم که اینجا جهنمی غیر قابل وصفه ، ولی اینم می گم که غرب هم همچین آش دهن سوزی نیست و مدینه فاضله ازش نسازید ، همون طور که گفتم هر جایی اشکالات مخصوص به خودش رو داره



پاسخ nymphangel :
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدنه !
اینم پیام اخلاقی این بلاگ !

ارسال یک نظر